Ben je geïnteresseerd in chatbots en wil je hier gebruik van gaan maken? In deze blog vertel ik je waarom het interessant kan zijn voor jouw business om gebruik te maken van een chatbot.

chatbot

Wat is een chatbot?

Een chatbot is niets meer dan een robot dat als communicatiemiddel opereert. Een voorbeeld hiervan zijn websites met een ingebouwde chatfunctie. Als je op een website terecht komt en er meteen een chat pop-up komt met de melding ‘Welkom, wat kan ik voor je doen?’ dan spreken we hier van een chatbot. Het is eigenlijk een soort robot medewerker die een stukje customer service voor je invult. Dit zou een hoop belletjes en mailtjes kunnen besparen! Er zijn verschillende soorten chatbots namelijk:

  • Scripted chatbot – Dit is de wat simpelere versie van een chatbot. Hierbij is er een bepaald scenario voorgeprogrammeerd waarin de vraagstukken al zijn geschreven. De bezoeker kan geen vragen uit eigen beweging stellen maar in plaats daarvan kiezen uit de voor-geprogrammeerde vraagstukken. Ook de antwoorden hierop zijn hier al in voor-geprogrammeerd. Deze soort chatbots zijn eenvoudig te installeren.
  • AI chatbot – Artificial Intellegence bots zijn complexe chat robots met algoritmes. Deze slimme robots zijn zo geprogrammeerd dat een bezoeker een vraag kan stellen in plaats van kiezen uit een menu van voorgeprogrammeerde vragen. De slimme robot geeft vervolgens zelf antwoord op deze vraag.

Nu je weet wat een chatbot is zullen we 8 interessante feiten benoemen waarom een chatbot interessant kan zijn voor jou!

1. 25% van de wereldbevolking in 2019 gebruikt mobile messaging apps.

In 2019 gebruikt (volgens een onderzoek van BI) 25 procent van de wereldbevolking een berichtendiensten app op hun telefoon. Dit is goed nieuws! want dit betekend dat jouw chatbot dus kan communiceren met al deze mensen.

2. Mensen zijn bereid om tegen een robot te praten.

Mensen hebben een voorkeur om voor snelle antwoorden een robot in te lichten. Dit is namelijk een stukje gemak. Waarom zou je een minuten lang in de wacht staan bij een klantenservice of uren lang wachten op een e-mail, terwijl je binnen enkele seconde een antwoord kan krijgen via een chatbot?

3. Chatbots = toekomst

Mensen willen graag snel, goed en persoonlijk geholpen worden. De verwachting is dat AI chatbots hier een grote rol in zullen gaan spelen. Zie het als automatisering van een klantenservice. Misschien zijn we nu nog niet zo ver, maar AI chatbots worden steeds slimmer. We zien het eigenlijk nu al: Steeds meer bedrijven gebruiken messaging apps zoals Whatsapp, Facebook messenger of andere berichten diensten om hun klanten te woord te staan.

4. Robot of Mens?

Als mensen een probleem hebben, willen ze een oplossing. Simpel. En het maakt volgens een survey van hubspot niet uit door wat of wie ze geholpen worden. Zolang er snel een passende oplossing komt op het probleem van de bezoeker is de bezoeker al snel tevreden.

chatbot kopen op social media

5. Facebook chatbots

De groei van facebook chatbots is enorm! Facebook is niet langer meer een platform om je vrienden te volgen en je ex te bespioneren. Het is nu ook een platform geworden om goederen en diensten te kopen of verkopen. De afgelopen jaren wordt er flink gekocht via social media netwerken. Een chatbot is dus een belangrijk onderdeel hiervan.

6. Koploper China

Op het gebied van chatbots is China de absolute nummer 1. Er is één bedrijf in China dat verantwoordelijk is voor de 90% van de chatbot industrie.
De China Construction Bank heeft berekend dat hun chatbots evenveel werk verrichten als 9000 medewerkers. Dit toont aan dat er veel potentie zit in de chatbot industrie en dat we nog een hoop kunnen verwachten.

Chatbots bieden een toekomst

Chatbotmarketing heeft dus zeker een toekomst in Nederland. Vooral op het gebied van E-commerce en klantenservice kunnen we nog een hoop verwachten op de Nederlandse markt. Benieuwd naar chatbotmarketing? Wij kunnen een chatbot integreren in je wordpress website. Neem eens contact met ons op voor de mogelijkheden.