Herken je het? Je hebt een nieuw product online gezet.. maar er klikken maar geen bezoekers op? Of klikken de mensen van je advertentie direct je website weg? Dan kan het misschien zo zijn dat je geen landingspagina hebt of jouw landingspagina is niet goed geoptimaliseerd. Dit is natuurlijk vervelend en wil je het liefst voorkomen. Dat kan! lees in dit artikel meer over de ins- en outs en do’s en don’ts van een landingspagina en kom erachter hoe je een goed geoptimaliseerde landingspagina maakt om een hoger conversiepercentage te behalen.

sales-funnel-landingspagina maken

Wat is een landingspagina?

Om te beginnen moet je weten wat een landingspagina is en wat de functionaliteiten zijn. Een landingspagina is een pagina die een bezoeker ziet nadat er op een bepaalde link of advertentie wordt geklikt. Je kan dan zeggen dat elke webpagina op jouw website een landingspagina is.. maar als we spreken van een landingspagina bedoelen we een pagina die gericht is op één onderwerp en zo is ingericht dat het verkopen stimuleert. Dit kan heel handig zijn voor advertenties. Want omdat een landingspagina zoveel mogelijk verkopen stimuleert behaal je het maximale uit je advertentie door zo’n landingspagina aan jouw advertentie te koppelen. Er zijn nog veel bedrijven die advertenties online zetten en vervolgens linken naar de homepage. Afhankelijk van de campagne is dit natuurlijk eeuwig zonde.

Hoe maak je een goede landingspagina?

Nu vraag je jezelf natuurlijk af hoe je zelf een goede landingspagina kunt maken. Ik zal de belangrijkste punten bespreken.

Relevantie

Een landingspagina moet altijd relevant zijn aan de advertentie of campagne die de bezoeker ziet voordat ze op jouw link klikken. Adverteer jij bijvoorbeeld voor het renoveren van huizen? Dan moet de pagina waar de bezoeker op terecht komt na het klikken van de advertentie ook relevant zijn aan de advertentie. Dit betekend dat het geoptimaliseerd moet zijn voor het ‘renoveren van huizen’.

Call to action call to action

Op een landingspagina moet een call to action aanwezig zijn. Zoals je ziet in de afbeelding hiernaast:
De call to action is in dit geval ‘Bekijk de openingstijden’. Dit zet de bezoeker aan om actie te ondernemen.

Wees consistent

Zorg ervoor dat er op jouw landingspagina geen verschillende onderwerpen worden behandeld. Houdt één lijn aan, anders raakt de bezoeker in de war en verliest hij of zij mogelijk de interesse. Voorbeeld: De titel van jouw CTA die jij gebruikt moet niet iets anders zijn dan wat jij promoot op de landingspagina.

Doing more with less

Hoe meer tekst jij op je landingspagina zet, des te meer mensen de pagina zullen weg klikken. Dit is een feit. Mensen hebben in de huidige tijd geen zin om lappen met tekst te gaan zitten lezen. Zodra de bezoeker op een landingspagina komt moet er direct duidelijk zijn waar de pagina over gaat. Gebruik in plaats van tekst bijvoorbeeld iets visueel. Maak gebruik van afbeeldingen die duidelijk maken waar de pagina over gaat. Je moet nu natuurlijk geen teksten gaan weren op je landingspagina. Een titel, een korte beschrijving en bijvoorbeeld wat USP’s (Unique Selling Point) moet je dan wel weer gebruiken.

Zorg voor zo min mogelijk afleiding

Je wilt de bezoeker op de pagina houden tot ze op de CTA klikken. Je doet er goed aan om alle mogelijke afleiding weg te nemen. Denk hierbij aan het verwijderen van het hoofdmenu en andere knoppen die een bezoeker naar een andere pagina kan leiden.

Social

Maak gebruik van de social media knoppen. Op deze manier maak je het voor de bezoeker makkelijk om de pagina te delen. Als een bezoeker enthousiast is over een bepaalde pagina, dan zal deze bezoeker eerder geneigd zijn om de desbetreffende pagina te delen. Deze zogenoemde ‘Pear to pear recommendations‘. Zo’n promotie heeft namelijk meer waarde als een bezoeker het deelt dan wanneer de website het zelf deelt.

Denk na over de CTA knop

Als je een call to action gebruikt met een knop, dan staat er vaak een stukje tekst op deze knop. Veel websites gebruiken een knop als ‘Aanvragen’ of ‘Bekijk’. Om het voor de bezoeker wat aantrekkelijker te maken kun je er voor kiezen om bijvoorbeeld teksten als ‘Gratis downloaden’ of ‘Boek onze laatste kamers’. Op deze manier maak je het aantrekkelijker om te klikken.

De anatomie van een goede landingspagina

In het voorbeeld hieronder gebruik ik een voorbeeld van een landing page van Nauto en beschrijf ik kort elk onderdeel. Nauto is een bedrijf dat werkt aan de verbetering van veiligheid tijdens het rijden d.m.v. Artificial Intelligence (AI). In het voorbeeld hieronder promoot Nauto een Ebook dat verteld hoe je in 4 stappen veiliger in het verkeer kan deelnemen. Dit is natuurlijk gewoon een funnel en hiermee probeert Nauto de bezoeker naar het eindproduct te ‘begeleiden’.

landingspagina voorbeeld

  1. Hier wordt gebruik gemaakt van het Logo.
  2. Op deze plek wordt nog een keer extra benadrukt waar deze pagina over gaat. Door het woord ebook toe te voegen in de kleur groen legt de bezoeker een link met het contactformulier aan de rechterkant.
  3. Op plek nummer 3 is er gebruik gemaakt van een H1 titel. De titel is duidelijk geoptimaliseerd en relevant aan het ebook.
  4. Op nummer 4 is er een korte uitleg over het product.
  5. Social knoppen zorgen ervoor dat deze pagina makkelijk te delen is.
  6. De knop die wordt gebruikt is aantrekkelijk om op te klikken, de kleur groen is hier een mooi voorbeeld van.
  7. De titel van het contactformulier. Deze titel is een extra CTA door de woorden ‘Download now’.
  8. Een ‘visueel aanbod’. Door een afbeelding te gebruiken van het aanbod vergroot dit de kans tot conversie.
  9. Het contactformulier, hier worden de gegevens van de bezoeker ingevuld.
  10. Een mooie relevante achtergrond van het eindproduct.

Een goede landingspagina is de sleutel tot een converterende bezoeker

Zoals je inmiddels hebt gelezen is het hebben van een geoptimaliseerde landingspagina erg belangrijk. Het helpt je tot meer converterende bezoekers en daarnaast ziet jouw website er een stuk professioneler uit.