Koop jij vaak kleding op het internet en zie je daarna dan ook zoveel advertenties voorbij komen op Facebook? Dit komt omdat jouw surfgedrag gevolgd wordt. Een website kan zien hoe jij terecht bent gekomen op de website en wat jij vervolgens doet. Deze informatie wordt vervolgens gedeeld met Facebook.

Facebook en advertenties, deze veel besproken woordcombinatie is sinds het Cambridge analytics schandaal erg veel in het nieuws geweest, vooral negatief. Facebook heeft bekend gemaakt dat zij op korte termijn een tool gaan uitbrengen (Off-facebook activity) die het inzichtelijk maakt welke gegevens zij over jou hebben verzameld en de optie om deze gegevens te verwijderen. Grote paniek voor bedrijven die veelvoudig gebruik maken van adverteren op Facebook of niet?

off-facebook-activity-image bron: Facebook

Het Facebook schandaal van 2018

De sociale mediadienst kwam erg negatief in het nieuws na de data lek van het bedrijf Cambridge analytics in 2018. Het bedrijf verzamelde met een app via Facebook data van zo’n 87 miljoen mensen. De app die werd gebruikt kopieerde niet alleen het profiel van de gebruiker, maar ook de gehele vriendenlijst. Op deze manier werd er enorm veel data verzameld zonder dat mensen dit doorhadden. Met al deze data kon het bedrijf heel gericht politieke advertenties online zetten tijdens de verkiezingscampagnes van Donald Trump. Bij de sociale mediadienst was in 2015 al bekend dat het bedrijf Cambridge analytics misbruik maakte via de sociale mediadienst, hier werd destijds niet op geacteerd.

Het bedrijf Cambridge analytics was niet alleen betrokken bij de verkiezing van Donald Trump. Het zorgde voor onrust onder de bevolking van bepaalde landen en was betrokken bij de manipulatie van verkiezingen. Dit is nog maar het topje van de ijsberg.

Sinds het lek van al deze informatie is de sociale mediadienst in een lastige positie gedrukt. Er heerst een gevoel van wantrouwen en dit is iets wat absoluut niet de bedoeling is. Er is daarom besloten om de privacy van gebruikers te gaan verbeteren en maatregelen te gaan nemen.

Verdwijnen de advertenties Facebook advertenties?

Er is veel over gespeculeerd en sinds vandaag is bekend gemaakt dat het gebruikers gaat beschermen door hen de optie te geven om via een tool data in te zien en eventueel de data verwijderen. De tool die wordt uitgebracht hiervoor noemen ze de Off-Facebook Activity tool. Nu heerst er natuurlijk onrust en stellen veel mensen de vraag; Verdwijnen advertenties van Facebook? Het antwoord hierop is Nee.

Wat er wel gaat gebeuren is dat gebruikers inzicht krijgen in de verzamelde data van hun surfgedrag op andere websites. Voorbeeld: Jij bent op de website van Pietje aan het kijken. Op de website van Pietje is een Pixel geïnstalleerd en deze Pixel heeft data over jouw surfgedrag verzameld. Met de nieuwe tool van Facebook is het nu mogelijk om alle verzamelde data in te zien en te verwijderen. Het is daarnaast ook mogelijk om te selecteren welke apps en/of websites toestemming hebben om in de toekomst gegevens over jou te mogen verzamelen. Voor Pietje is dit ongunstig want hij kan jou nu niet meer ‘retargeten‘.

Dus verdwijnen advertenties? Nee.

off-facebook-activity-image

De Off-Facebook activity tool in ontwikkeling

Geheel onverwachts komt deze update niet. Want vorigjaar lieten ze al weten dat ze bezig waren met het idee om gebruikers inzicht te geven in gedeelde data. Het duurde alleen veel langer om deze tool te ontwikkelen omdat het complexer was dan in eerste instantie werd gedacht. De Off-Facebook activity tool zal geleidelijk worden uitgerold. Landen zoals Ierland, Zuid-Korea en Spanje zijn als eerst aan de beurt. In de komende maanden zal ook Nederland de tool ontvangen.

facebook-logo

Wat zal het effect zijn van Off-Facebook activity?

Het effect van deze ´Off-Facebook activity tool´ voor Facebook adverteerders zal afhangen van de uiteindelijke acceptatie bij de gebruikers. In het ergste geval gaat elke Facebook-gebruiker deze tool gebruiken en wordt het lastig specifiek te adverteren omdat niet meer te zien is in welke producten of diensten de gebruikers geïnteresseerd zijn. Maar zover zal het voorlopig niet komen. De meeste mensen gebruiken Facebook puur voor entertainment en vinden het niet erg om advertenties te zien. Er zullen zeker mensen zijn die de Off-Facebook activity tool gaan gebruiken, maar wij denken toch echt dat de meeste mensen gewoon zullen doorscrollen bij het zien van een advertentie waar ze deze keer toch niet in geïnteresseerd zijn. Een advertentie hoeft namelijk niet altijd vervelend te zijn.

Veel mensen vinden het juist fijn aanbiedingen via Facebook te ontvangen of advertenties te krijgen die precies op de interesses zijn afgestemd. En uiteraard zijn er ook de overgevoelige kopers op Facebook die om de haverklap een product via Facebook advertenties hebben besteld die ze niet eens nodig hebben. Voor deze mensen zal deze tool wel goed van pas komen aangezien dit een positieve werking zal hebben op de portemonnee ;). Persoonlijk denken wij dat het allemaal wel mee zal vallen.

Want wat Facebook nu gedaan heeft, is eigenlijk best slim. Als je jouw data ‘verwijderd’ met de ‘Clear history’ functie dan wordt deze data helemaal niet verwijderd van de Facebook servers. In plaats hiervan wordt de connectie tussen de individuele app die jouw data deelt en jouw Facebook account verbroken. Hiermee wekt Facebook de illusie dat jouw data ‘verwijderd’ wordt terwijl deze data gewoon op de servers blijft staan. Daarnaast verwachten wij dat Facebook deze functie niet echt zal gaan aanprijzen aangezien advertenties de grootste inkomsten bron is. Ook denken wij dat de functie verdwijnt tussen de rest van alle instellingen onder het mom ‘we voldoen aan de wet’.