Social media marketing voor bedrijven

De laatste jaren kunnen we niet meer zonder social media. Tegenwoordig is iedereen er mee verbonden. En juist omdat bijna iedereen hier mee verbonden is, is het natuurlijk voor jou een enorme kans om dit te gebruiken voor jouw social media marketing. Je kunt social media marketing voor bedrijven op verschillende manieren inzetten;

Je kunt het gebruiken om te communiceren met je doelgroep, ervaringen te delen & en een kijk te geven in jouw organisatie met als doel een goede relatie te creëren met je doelgroep en de naamsbekendheid verder uit te breiden, maar je kunt social media voor bedrijven ook inzetten als advertentiekanaal (denk aan adverteren op facebook of adverteren op instagram). Beide opties zijn goede mogelijkheden om je bedrijf beter op de kaart te zetten.

Overal waar je kijkt is social media en deze trend zal absoluut nog lang aanhouden. Het is daarom ook een begrip geworden. Social media marketing helpt bedrijven aan meer nieuwe klanten en omzet. Omdat social media marketing vrij nieuw is, zijn er nog veel mensen en bedrijven die maar wat doen omdat ze het andere ook zien doen of omdat ze er van gehoord hebben. Het is erg belangrijk om social media goed te leren snappen. Er moet een goed plan klaarliggen voordat je gaat beginnen met het inzetten van social media marketing. Social media marketing uitbesteden? Neem gerust contact met ons op.

Welke social media kanalen?

De belangrijkste social media kanalen

Facebook is een van de meest populaire social media platforms. Met dagelijks ongeveer 1,47 miljard actieve gebruikers is dit voor jou natuurlijk een mooie kans om jouw business in een spotlight te zetten. Er zijn tot op de dag van vandaag nog steeds erg veel bedrijven die niets met facebook marketing. Zonde, want Facebook is een belangrijk kanaal om nieuwe klanten mee binnen te halen. Bedrijven gebruiken Facebook meestal voor adverteren op facebook, het delen van content en naamsbekendheid vergroten. Er komt een hoop kijken bij het ‘correct’ inzetten van Facebook marketing. Het is meer dan het creëren van een advertentie, het schrijven van een leuk bericht of het plaatsen van een leuke foto. Er zijn verschillende factoren die helpen bepalen of een advertentie/post/foto wel of niet goed aanslaat.

Instagram is een platform waar mensen de mooiste foto’s met elkaar delen. In tegenstelling tot Facebook marketing draait het bij Instagram marketing puur om de foto’s en video’s. Via Instagram heb je een kans om erg bekend te worden. Als je bekend bent en veel volgers hebt dan ben je een zogenoemde ‘influencer‘. Voor veel bedrijven is een influencer erg interessant. Omdat deze influencer duizenden of soms zelfs wel miljoenen volgers heeft kan hij of zei jouw bedrijf gaan promoten voor deze vele volgers! Je kunt dus beslissen om aan de slag te gaan met een influencer. Naast influencer marketing zijn er verschillende strategieën die je kunt inzetten voor jouw instagram marketing. Denk aan stories, polls, livestreams en instagram adverteren.

LinkedIn is in Nederland nog relatief onbekend voor veel mensen. Het zakelijke platform wordt met name veel gebruikt door recruiters om mensen te werven voor hun organisatie. Maar LinkedIn wordt steeds populairder met zijn meer dan 4 miljoen gebruikers in Nederland. LinkedIn kan voor jouw bedrijf ook van waarde zijn. Via een bedrijfspagina op LinkedIn kan er content gedeeld worden en met de doelgroep worden gecommuniceerd. Ook is het mogelijk om te adverteren via linkedin.

Twitter heeft in de afgelopen jaren aardig wat gebruikers verloren. Het zijn vooral jongeren die overgestapt zijn naar andere social media kanalen. Tegenwoordig wordt het vooral gebruikt door bedrijven en volwassen mensen. Bij twitter is het belangrijk om actief te blijven om de interesse van je doelgroep te blijven wekken. Je kunt via twitter adverteren maar ook gewoon interessante, grappige of informatieve tweets versturen om je doelgroep te prikkelen.

Hoewel snapchat marketing nog niet echt razend populair is om als marketingstool ingezet te worden, is het zeker niet onbelangrijk om te noemen. Snapchat is een grote hype onder de jongeren. Als deze jongeren behoren tot jouw doelgroep dan is snapchat een mooi middel om de dialoog met hen aan te gaan. Via snapchat kun je het verhaal van jouw bedrijf mooi presenteren. Omdat snapchat zo persoonlijk is, laat je zien wie je echt bent. Dit wekt vertrouwen. Om maar een voorbeeld te noemen kun je via snapchat bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen van jouw bedrijf laten zien d.m.v. stories en live video’s.

Interesse in social media marketing? Laat je gegevens dan hieronder achter.