Goede marketeers zijn er dagelijks mee bezig. Het goed instellen van je uitsluitingszoekworden kunnen je Google Ads campagnes maken of breken. Het instellen en beheren van de uitsluitingszoekwoorden is geen taak dat gelijk al je geliefde marketingtijd opslokt, maar waar wel dagelijks wat goede aandacht aan besteed moet worden. Het is namelijk een erg belangrijk aspect waarmee je je Google Ads campagne steeds meer mee zal gaan optimaliseren. Omdat wij zelf helemaal gek zijn op alles wat met optimaliseren te maken heeft en wij dit belangrijke onderwerp natuurlijk niet voorbij kunnen laten gaan, zullen wij je meer uitleggen over uitsluitingszoekwoorden in Google Ads.

Wat zijn uitsluitingszoekwoorden ook alweer?

Even een opfrisser voor sommige. Wat zijn uitsluitingszoekwoorden ook alweer? Het woord zegt het eigenlijk al: een woord dat je kan gebruiken als uitsluiting in je Google Ads campagne of Google Shopping campagne. Deze woorden zorgen ervoor dat iemand met een zoekopdracht met dat specifieke woord jouw advertentie niet zal zien. Je wilt namelijk niet dat mensen op jouw advertentie kunnen klikken als zij de verkeerde zoekwoorden gebruiken. Dit kan je veel van je advertentiebudget kosten.

Voorbeeld: Jij verkoopt sportschoenen en sneakers. Vol enthousiasme ga je (of laat je) een Google Ads advertentie opzetten. Binnen de kortste keren sta je bovenaan in Google op het zoekwoord ´schoenen´ en het aantal websitebezoekers schieten de pan uit. Toch blijven de verkopen achter en is het conversiepercentage veel te laag vergeleken met andere websites in dezelfde branche. Bij het inkijken van de gegevens in je Google Ads account zie je dat er meerdere mensen hebben gezocht op termen als ´werkschoenen´, ´babyschoenen´ en ´wandelschoenen´ terwijl jij alleen sportschoenen verkoopt. Je bent veel geld kwijtgeraakt aan clicks op je advertentie bij dit soort zoekopdrachten, waarbij deze mensen vervolgens direct je website weer verlieten omdat je niet had wat zij zochten. Tijd om uitsluitingszoekwoorden toe te gaan voegen dus! Uiteraard ga je deze zoekwoorden uitsluiten. Maar misschien is het ook handig om alvast vooruit te denken. Welke schoenen verkoop ik nog meer niet en kan ik uitsluiten om onnodige advertentiekosten in de toekomst te voorkomen?

Het belang van de juiste uitsluitingszoekwoorden

Zoals je hierboven in het voorbeeld misschien al hebt gemerkt zijn uitsluitingszoekwoorden onmisbaar voor een winstgevende Google Ads campagne. Deze geven de richting aan jouw campagne. Het is belangrijk om de juiste verhouding te vinden tussen de juiste zoekwoorden en de juiste uitsluitingszoekwoorden. Met jouw opgegeven zoekwoorden kunnen namelijk honderden, misschien wel duizenden verschillende combinaties worden gemaakt waarvan een groot deel niet van belang zal zijn voor jouw website. Deze moet je er dus zorgvuldig uit gaan filteren. Dit kan deels door regelmatig te kijken in je Google Ads account met welke zoekwoorden combinaties jouw advertenties worden getoond, maar dit kan ook deels door alvast vooruit te gaan kijken.

belang van uitsluitingszoekwoorden

De nodige uitsluitingszoekwoorden voorspellen

Door vooruit te kijken kun je veel onnodige klikkosten van jouw advertentie besparen. Je kan dit doen door een redelijk simpel zoekwoorden onderzoek. De meest simpele is door je eigen zoekwoorden (waar je wel op gevonden wilt worden) in te tikken in Google om vervolgens te kijken welke suggesties Google jou geeft. Vaak als je een zoekwoord intypt zonder op enter te drukken geeft de Google zoekmachine je een aantal suggesties. Doe hier onderzoek naar en maak een lijst met woorden die voorkomen in de suggesties waar je niet op gevonden wilt worden. Sluit deze vervolgens uit in je Google Ads account en je kan jezelf onnodige kosten in de toekomst besparen. Uiteraard kan je ook een zoekwoorden onderzoek doen in je Google Ads account. Ook hier geeft Google meerdere suggesties die je kan noteren voor je instellingen. Daarnaast zijn er meerdere online tools die je hiermee nog verder kunnen helpen.

Vragen over uitsluitingszoekwoorden en het instellen hiervan? Vraag het één van onze marketingspecialisten. Wij werken met een plan van aanpak dat werkt en hebben verstand van alle nodige onderwerpen om jouw Google advertentie volledig te optimaliseren. Benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag het ons of kom langs voor een kop koffie. We helpen je graag.