Zoekmachine optimalisatie uitbesteden bij HEGO Online?

HEGO Online is jouw SEO specialist. Wil jij jouw website beter vindbaar maken?  Dan is zoekmachine optimalisatie een goede en duurzame optie. Met zoekmachine optimalisatie (SEO) zorg je ervoor dat jouw website beter vindbaar is op lange termijn. Weet je niet waar je moet beginnen? Vraag bij HEGO Online een gratis SEO-scan aan. Wij gaan jouw website gratis analyseren, maken een rapport en maken een plan hoe we jou kunnen helpen. Ben je benieuwd naar wat SEO precies is en hoe het werkt? Lees dan gerust verder.

De ins- en outs van SEO

Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO) ?

Zoekmachine optimalisatie Of Search Engine Optimalisation (SEO). Het woord zegt het eigenlijk al; Zoekmachine optimalisatie betekend het optimaliseren van jouw website om je website beter vindbaar te maken en daardoor meer bezoekers naar je website te leiden. Deze ‘gratis’ bezoekers noemen we organisch verkeer. Maar hoe werkt zoekmachine optimalisatie en hoe helpt zoekmachine optimalisatie voor jouw bedrijf?

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie ?

Laten we even bij het begin beginnen.. Je hebt een bedrijf en dus ook een website. En je wilt natuurlijk meer bezoekers op je website. Maar stel.. Jouw website trekt niet veel bezoekers. Dan moet je iets gaan verzinnen om meer bezoekers naar je website te lokken. Er zijn veel mogelijkheden, één daarvan is zoekmachine optimalisatie. Om te beginnen moet je begrijpen hoe een zoekmachine werkt. Iedereen weet dat een zoekmachine aan de hand van jouw zoekwoorden websites laat zien die relevant zijn aan de door jouw getypte zoekwoorden. Maar hoe werkt dat nou precies? De zoekmachine gebruikt stukjes software om websites te indexeren en op te slaan. Deze stukjes software worden ‘spiders’ genoemd. Spiders zijn een onderdeel van de zoekmachine die 24 uur per dag het internet doorspitten om elke website te indexeren en op te slaan in één grote database.

Deze enorme database met al die websites is gelinkt aan de zoekmachine zelf. Dus wanneer jij een zoekopdracht intypt, dan haalt het deze gegevens razendsnel uit deze enorme database. Maar, deze gegevens worden natuurlijk in een bepaalde volgorde getoond. Deze volgorde wordt bepaald door het ‘algoritme‘ van de zoekmachine. En vanaf dit punt gaat SEO een cruciale rol spelen. Het algoritme is een enorm complexe en geheime code van de zoekmachine. Het algoritme bepaald welk resultaat in welke volgorde wordt getoond.

Voorbeeld: Als je ‘Hoe maak ik een gezonde salade’ intypt in de zoekbalk, dan bepaalt het algoritme welke website in welke volgorde wordt weergegeven. Hoe het algoritme precies werkt weet niemand… omdat het een geheime formule is. We hebben hier wel een goed idee van en weten door middel van SEO technieken goed in te spelen op algoritmes en meer bezoekers op je website te krijgen.

Welke SEO technieken?

De grootste zoekmachine is Google, en de missie van Google is om haar bezoekers snel van correcte, relevante en unieke informatie te voorzien. Als jij jouw website optimaliseert volgens de standaarden van Google, ben jij interessant voor Google en scoor jij een hogere positie tussen de organische zoekresultaten. Het algoritme van de zoekmachine werkt met een score. Dit wil zeggen dat de zoekmachine jouw website een score geeft. Hoe beter jouw website is geoptimaliseerd, des te hoger de score en dus hoe hoger jij in de zoekresultaten verschijnt. Helaas kun je deze score zelf niet inzien. Maar omdat we de speerpunten van Google weten, hebben we een goed idee welke factoren deze score beïnvloeden. Ik zal hieronder de belangrijkste factoren noemen en toelichten:

Paginatitel
Dit is de blauwe tekst die je ziet van een resultaat in Google (zie afbeelding). Zet hier je belangrijke zoekwoorden die relevant zijn voor die pagina. Maak de titel niet te lang, zo’n 50 tot 60 karakters is ruim voldoende. Zet de zoekwoorden die jij wilt gebruiken bij voorkeur zo ver mogelijk vooraan in de zin, dit versterkt namelijk de score. Dit geldt overigens voor alle teksten op jouw website.

Pagina ondertitel
Ook wel de meta description genoemd. Dit een samenvatting van de desbetreffende pagina. Verwerk ook hierin jouw gewenste zoekwoorden. Een goede meta description zorgt voor erkenning bij de bezoeker, bevat USP’s, zoekwoorden en is niet te lang.

Pagina URL
De pagina URL is het gedeelte in de adresbalk van de browser. Heb je een pagina waarin je bijvoorbeeld uitlegt hoe je een broodje gezond maakt? Zorg er dan voor dat de pagina er als volgt uit ziet: www.jouwsite.nl/hoe-maak-je-een-broodjegezond/. Dit gedeelte van de URL noemen we een slug. Maak de slug zo relevant mogelijk aan de pagina en verwerk er eventueel zoekwoorden in. Doe je dit allemaal niet dan word de slug automatisch ingevuld. Maak de URL niet te lang!

Linkstructuur
Google hecht veel waarde aan een overzichtelijke link-structuur binnen jouw website. Dit betekent dat de gebruiker makkelijk moet kunnen vinden waar hij naar op zoek is.

Zoekwoord-dichtheid
Met zoekwoord-dichtheid bedoelen we het aantal keer dat je een zoekwoord noemt in jouw artikel. Dit mag namelijk niet te vaak zijn, hier krijg je namelijk ook strafpunten voor.

Afbeeldingen optimaliseren
Afbeeldingen dienen ook geoptimaliseerd te worden. Dit doe je door de zogenaamde title- en alt-tag toe te voegen. Door een alt- en title-tag toe te voegen indexeert de zoekmachine deze afbeeldingen ook ben je ook vindbaar in de afbeeldingen van Google.

Goede en unieke content
Het schrijven van goede content is in deze tijd een must. Maar wat is goed? Goede content bestaat uit unieke en informatieve content. Hoe meer woorden des te beter. Google bestempelt een artikel van bijvoorbeeld 3000 woorden als geweldig omdat er veel tijd is ingestoken. (geen zorgen, ook kleinere artikelen vanaf 350 woorden doen het goed ) Naast tekst is het goed om de pagina ook aan te vullen met afbeeldingen, tabellen, grafieken etc.. Dit wordt gezien als een goede aanvulling op uw content.

Duplicate content
oftewel dubbele teksten. We hadden het net over goede content. Het kopieëren van teksten van andere sites is verboden en wordt afgestraft. Je content moet uniek zijn. Ook dubbele teksten op jouw eigen site is verboden. Als je een e-commerce (webshop) hebt kun je duplicate content natuurlijk niet voorkomen want veel teksten van artikelen zullen hetzelfde zijn. Je kunt pagina’s met dezelfde teksten een canonical url geven. Dit is een speciale code die je invoegt op een pagina waarmee je aan de zoekmachine aangeeft dat de pagina dubbele content bevat. Zo word je niet afgestraft.

Sociale invloeden
Sociale invloeden als Facebook, Linkedin, Twitter, Instagram, Pinterest etc.. Hebben allemaal invloed op de reputatie van jouw website. Heb je veel likes vanuit facebook? Of ontvang je aardig wat tweets waarin jouw website positief wordt benoemd? Dan is dit ook positief voor jouw SEO. Alle positieve invloeden vanuit social media wordt ook positief opgepikt door de zoekmachine.

Website snelheid
De laadtijd van jouw website moet snel zijn. Zorg ervoor dat je website zo is geoptimaliseerd dat de website snel laad.

Gebruikersvriendelijkheid
Het is de kunst om een mooie website te creëren die tegelijkertijd erg simpel is. De gebruiker moet namelijk makkelijk zijn weg kunnen vinden binnen jouw website. Denk bijvoorbeeld aan menu’s, navigeren etc..

Mobile first
Tegenwoordig moet je jouw website geoptimaliseerd hebben voor mobiele apparaten. Omdat zo’n beetje de hele wereld tegenwoordig een smartphone heeft en hiermee ook internetten, wil je natuurlijk dat jouw website ook op een mobiel of tablet goed werkt. Websites die niet geoptimaliseerd zijn voor een mobiel, zakken weg in de resultaten.

Vernieuwen van content
Probeer oude artikelen op je website ook zo veel mogelijk te updaten. Als oude artikelen niet up-to-date zijn, dan worden ze bestempeld als oud en minder relevant. Hierdoor zakt het desbetreffende artikel weg in de zoekresultaten.

Sitemap
Een sitemap dien je bij Google in zodat Google deze kan indexeren.

SSL certificaat
Sinds juli 2018 markeert Google met haar browser chrome websites die geen SSL certificaat hebben als onveilig! Hiermee wil Google website eigenaren stimuleren om hun website beter te beveiligen. Dus websites waar geen HTTPS voor staat zullen worden gemarkeerd als onveilig.

Backlinks
Backlinks zijn belangrijk voor de vindbaarheid van jouw website en hebben dus ook effect op de zoekmachine optimalisatie. Dit zijn links op andere website die naar jouw website verwijzen. Als jij bijvoorbeeld een artikel hebt geschreven over automerken en daar de voor- en nadelen van in hebt verwerkt, en andere autodealer websites post dit op hun eigen website dan is dit een backlink. Het verschilt echter wel van wie jij deze links krijgt, want van een autoritaire website als nu.nl een backlink krijgen telt veel zwaarder dan een backlink van een minder belangrijke website. Hoe meer autoriteit een website heeft, des te zwaarder deze backlink ook telt. Let op: Er zijn veel verschillende websites die deze backlinks ‘verkopen’ ze beweren dat je dan meer bezoekers trekt en meer omzet behaalt. Maar Google zal dit herkennen en jouw website afstraffen. De beste manier om jouw backlinks te verdienen is gewoon door goede content te schrijven!

Reacties op artikelen
Als mensen kunnen reageren op jouw artikelen die je schrijft, dan pikt Google dit op als een interessant artikel omdat mensen er op reageren. Berichten geplaatst door bezoekers noemen user generated content, oftewel content gecreëerd door de bezoeker.

Hoe belangrijk is zoekmachine optimalisatie? (SEO)

Hoe belangrijk is zoekmachine optimalisatie? En wat levert het op? Dat zal ik je uitleggen. In de huidige tijd waar technologie steeds belangrijker is, mag je als ondernemer niet meer achterblijven zonder zoekmachine geoptimaliseerde website. Sinds de komst van de smartphone is tegenwoordig bijna iedereen online. Een goed geoptimaliseerde website creëert een betere vindbaarheid van je website. En met de steeds meer groeiende online-populatie wil jij natuurlijk bovenaan staan in de zoekmachine. Dit zorgt ervoor dat er meer mensen op jouw website terecht komen, en dat resulteert uiteindelijk natuurlijk ook in een betere omzet.

Hoe gaat HEGO Online te werk?

We zullen (online) een afspraak maken voor een korte intake. Tijdens deze intake zullen we de doelen bespreken en een plan van aanpak opstellen. We scannen van te voren je website en gaan kijken waar meer te halen valt op het gebied van SEO. Vervolgens gaan we verschillende taken die de SEO van jouw website ten goede doen inplannen.

Wij zullen vervolgens aan de slag gaan de besproken doelen te bereiken en de geplande activiteiten te voltooien. Hierbij houden wij jou goed op de hoogte en krijg je aan het eind van de maand een update van ons.

Interesse in zoekmachine optimalisatie? Laat je gegevens dan hieronder achter.